FIINDCA

Se spune ca foamea e cel mai bun bucatar. Da' pasiunea e cel mai bun condiment......

vineri, 31 august 2012

Orez in stil chinezesc

Ideea de baza a fost ca nu mai stiam ce sa gatesc, ca aseara fiul a declarat pe la 8 jumate ca nu i-e foame neam si pe la 9 ca lesina de pofta de paste cu legume trase la tigaie. Asa ca am decis sa imi iau masuri de precautie si am fiert, intr-o doara, pe la pranz, niste orez salbatic avand in minte orezul prajit  - cand zic asta ma gandesc inevitabil la unul din filmele din seria Arma Mortala cand Mel Gibson il imita pe chinezul ala si zice Olez plajit - in stil chinezesc. Cand a venit vremea cinei, numa bine orezul se racise si usor uscase, intins intr-un strat subtirel pe un prosop de bumbac. Si n-am mai stat sa intreb ce declara publicul ca doreste la cina, m-am apucat de treaba.

Timp in care Vizigotzimea sa, constatand, probabil, ca nu am preocupare, ma ia la intrebari despre care e smecheria cu orezu chinezesc, ca orice orez e chinezesc, si cum adica sa-l prepari in stil chinezesc. Ma lansez ( cutitarind la ingrediente) intr-o tirada despe cum orezu nu e, de fapt, numai din China (sa-mi notez sa caut cu ce masina se recolteaza nenorocitu de orez, ca am zis ca se treiera ca graul si mi s-a atras atentia ca masina care treiera graul sigur nu functioneaza bine pe teren mlastinos) si cum stilul de gatit orezu difera de la italienii cu risotto, spaniolii cu paella, balcanicii cu pilaful si chinezii cu stilul lor propriu.

Pana la urma trage copilu' concluzia ca de fapt smecheria sta in condimente, ca la italieni avem busuiocu' si usturoiu' si la chinezi avem ghimbiru' si sosul de soia. Usurata ca a inteles, totusi, ceva, ca eu deja simteam ca-mi pierd coerenta, il las in concluzia lui, ii sugerez sa se relaxeze un pic la televizor, si ma apuc sa fac orezul in cauza. Asa se face (ca poate v-oti fi intrebat la ce va povestesc atatea) ca am reusit sa si retin ce-am gatit si va pot da reteta chiar si cu cantitati....Mare lucru, la cat m-a tocat la cap.....

Asadar, Boieri Dumneavoastra, pentru 2 portii de Orez prajit  aveti nevoie de:
- 7 linguri orez salbatic (asta am avut eu, merge si de cel obisnuit sau de oricare aveti)
- cam 1 l apa cu o lingurita de sare
- un pumn de cuburi de carne de curcan
- un ardei capia rosu
- jumate de ceapa
- 1 segment de praz - cam 20 cm
- 2 morcovi - sa fie cam cat prazul ca si cantitate
- 4 linguri sos de soia
- 2 linguri ulei aromat cu ardei iute
- 2 linguri ulei de masline
(sau daca nu aveti cu ardei iute folositi 4 linguri de toate si gata)
- sare si piper
- 1 lingurita rasa de ghimbir

E maxima nevoie de un wok incapator, altfel e mai greu de manevrat problema. Cel mai bine este sa va pregatiti toate ingredientele inainte de a da drumul la foc, fiindca au timpi foarte mici de gatit - gatitul, in sine, nu cred ca dureaza mai mult de 10 minute, poate nici atat - si e bine sa le aveti la indemana, altfel veti fi tentati sa prelungiti timpul de preparare si se duce tot farmecul, ingredientele trebuie sa ramana crocante, nu sa se inabuse prea mult.

Primul pas - cu asta trebuia sa incep - este fierberea orezului, in multa apa cu sare, conform cu timpul mentionat pe ambalaj. Important e sa nu se lipeasca boabele si nici foarte fierte sa nu fie. Dupa ce e gata, se scurge bine intr-o sita si se intinde, intr-un strat cat mai subtire, pe un prosop curat. Se lasa la racit si uscat minim 3 ore, chiar pana a doua zi dimineata. Tineti minte ca, de cate ori fierbeti prea mult orez simplu pentru o garnitura, daca va ramane, sa-l puneti la uscat peste noapte pentru o chinezarie din resturi a doua zi:). Acuma serios vorbind, asta e toata smecheria orezului gatit astfel, sa fie boabele fierte dar uscate, astfel incat sa absoarba aromele fara a deveni moale si sa ramana bob-cu-bob, sa nu se lipeasca.

Tocati ingredientele astfel: ceapa cat mai fin si marunt, prazul rondele cat de grosier vreti, morcovul si ardeiul bastonase, iar carnea cuburi cam de 1 cm latura. Lasati totul la indemana si puneti wok-ul la incins, pe flacara mare. Cand e fierbinte, puneti uleiul aromat cu ardei iute si apoi cuburile de carne de curcan. Le tineti pe foc pana se albesc pe toate partile, dupa care turnati 2 linguri de sos de soia si le mai lasati cateva minute, pana pierd aproape tot lichidul.

Adaugati prazul si ceapa si amestecati uniform, turnati restul de ulei de masline, mentineti cam 3 minute la foc mare, dupa care adaugati ardeiul si morcovul. Dupa inca 1 minute (reminder: totul se petrece la foc mare!!!), pudrati cu ghimbir, sare si piper, amestecati, si adaugati orezul, fiert si uscat, cum vorbiram. Amestecati cat de cat uniform legumele si orezul, apoi adaugati restul de sos de soia si iarasi amestecati, sa fie uniform raspandit in orez.

Mai tineti pe foc 2 minute, pana incepe orezul sa dea iar semne de uscare si sfaraiala, amestecand continuu, apoi serviti.

Preferabil cu betisoare chinezesti, daca aveti. Noi aveam si, spre disperarea mea, Vizigotul stia de ele, asa ca a lasat la o parte lingurile pregatite de mine si a declarat ca el vrea sa mance cu betisoarele. Ba chiar a ales o pereche care nu erau unite la capat, cum is alea de la restaurantele ce livreaza la domiciliu. Nuuu, a vrut sa mance ca un chinez adevarat, cu betisoare separate.

Culmea e ca a reusit sa termine o portie ca cele de mai sus in 20 minute, migalind cu betisoarele alea. Perioada in care a avut timp mai mult decat suficient sa repete cat de bun este si cat de bine se simte ca savureaza fiecare imbucatura ca "vezi, de aia e buna mancarea chinezeasca. Nu o mananci repede si nu te balonezi, ai doar o foaaarte usoara senzatie ca te-ai saturat"....Ma intrebam ce-o mai cere cand i-o trece usoara senzatie de satietate.....a cerut doar desert.

No, asta fuse cina din seara asta. Bineinteles, combinatia de legume de mai sus a fost pur si simplu la inspiratia mea, puteti adauga si alte ingrediente, dupa chef si preferinte. Retetele ce le-am mai vazut eu prin alte parti ziceau si de creveti, usturoi, anghinare, mazare congelata...presupun ca toate-s bune atata vreme cat se respecta principiul gatitului rapid, la foc mare, pentru a mentine ingredientele crocante si gustoase.

Dat fiind ca oficial e vineri, we placut va doresc, Boieri Dumneavoastra!

Un comentariu:

  1. Ai inceput si tu sa gatesti ca mine (sau eu ca tine). Cand e orezul in mlastina, am vazut cu ochii mei in Albufera (da pe gogu sau la mine pe blog, e un soi de delta artificiala facuta de arabii veniti in spania cand s-au pus pe cultivat orez), e ca un tractor cu cracii lungi ca de barza care nu stiu ce face, smulge buruieni.

    Amu ce nume o avea culegatorul, nu stiu, dar cert e ca terenul nu e mlastinos la vremea recoltarii, cand e orezul bun de luat de acasa, se culege undeva si se treiera altundeva.

    Atata stiu, atata am vazut, atata zic, boieroaico, dar procesul e similar cu cel al graului (si al graminaceelor in general).

    Sa ii zici vizigotului din partea mea :) (ps: daca gasesti ceva pe gogu legat de asta zi si mie, ca sunt curioasa de fel).

    RăspundețiȘtergere

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...